met Sunny in europa

El Calefate

El Calefate is het dorpje waar de mega grote gletjer Porito Morena vlakbij ligt.

Dit is 1 van de dingen die je gezien moet hebben als je in Argentinië bent geweest.

We hebbenin het hostel een toertje geboekt naar de gletsjer, maar dan de alternatievetour.

De bus rijdt dan naar de gletjer via een onverharde weg waar geen touristen komen. Hier kom je dan veel dieren tegen zoals roofvogels, hazen, schapen en mooie uitzichten. Ook zijn we langs Maxima haar vakantiehuis gereden en hebben we koffie gedronken bij een Gaucho (cowboy). Het was erg leuk bij de Gaucho. Een hout hutje midden in het semi-woestijn gebied. Ook had hij een aantal tamme dieren zoals lama´s, hele leuke schapen en een struisvogel.

Onze eindbestemming was natuurlijk de gletsjer. Dit s echt overweldigend dat dit ding hier ligt.

Volgens mij was het 178 vierkante kilometer ijs. Het is 50 vierkante meter groter dan heel Buenos aires.

Dit is de enigste gletjer die stabiel blijft doordat deze aan de kant van Chili aangroeit, waardoor de gletjer elke dag aan de kant van Argentinië 2 meter naar voren wordt geschoven en heel langzaam afbrokkelt. Elke dag groeit de gletsjer evenveel als dat hij afbrokkelt.

Je kan ook uren lang naar de gletjer kijken, want je hoort het constant kraken en als er een klein stukje afbreekt dan maakt dat al een enorm kabaal. Je bent dus de hele tijd aan het kijken wanneer er een heel groot stuk afbreekt en elke keer als je even achter de bomen loopt waardoor je de gletsjer niet ziet en je hoort een hoop kabaal, dan ren je snel naar het volgende uitzichtpunt om een glimp op te vangen van wat er naar beneden is gestort. Echt geweldig!!

Ook zijn we met een boot langs de gletsjer gevaren. Dan zie je echt hoe hoog dit is (60 meter)

S avonds zijn we nog naar het casino geweest. We hebben de hele avond gespeeld voor 20 euro en ook nog 20 euro gewonnen dus niets uitgegeven behalve de drankjes. Als je wat wint dan staat er meteen een medewerker achter je bij wie je jouw gegevens moet invullen waarna hij je het geld overhandigt. Was wel een leuke avond, maar was wel laat geworden. De volgende dag moesten we ook weer vroeg ons bed uit om de bus te pakken naar Puerto Natalis in Chili. We wilde eigenlijk meteen door naar Punta Arenas, maar er gingen geen bussen rechtstreeks, dus hebben we 1 avond in Puerto Natalis overnacht. Het was maar 4 uur rijden met de bus, maar voordat de hele bus dus 50 man door de douane heen is en dat 2 keer (Argentinië uit en dan Chili in) ben je dus bijna een hele dag verder.

Vandaag zijn we in Punta Arenas aangekomen, maar dat horen jullie de volgende keer.

Lia en Fried

Hoi samen,

Echt gáááááááf joh. Veel plezier nog!

Welterusten, Lia

arjan

Dag vakantiegangers,

Ziet er allemaal erg goed uit, neem het ervan zou ik zeggen.
Neem voor ons ook maar zo'n schedel mee van een os, staat wel leuk in de woonkamer.
Hier (zaterdagochtend 08:00 ) is het weer een witte wereld, zo te zien heb het hier 5 cm gesneeuwd.
Nog net geen gletjer in de vliet maar wie weet.
Ik ga nu de kids even aankleden want ze gaan vervelend worden.

groetjes en we mailen elkaar, a,a,a, en stijn

kim

Hey,
Ik heb er maar 1 woord voor WAUW!!!!!
Ik heb net m'n nationale verjaardagsweek gehad! Bedankt voor de onwijs schattige e-card!!!
Donderdag bij mijn vader gegeten hij is 60 geworden, gisteren een klein borreltje voor vrienden gegeven voor onze verjaardagen........ Dan zijn we er weer klaar mee voor een jaar!
Ik vindt het wel knap dat jullie elke keer internet tot jullie beschikking hebben..? Is het niet zo, dat daar met zulke enorm grote gletsjers er niets meer is...?;)
Missen jullie NL al een beetje..? I heb wel het idee dat jullie snel grote afstanden afleggen! Jullie hebben nog 2 maanden te gaan dat is nog een lekker vooruitzicht! Pas op een derde...!!!
Komend weekend gaan we lekker een weekendje weg met een paar vrienden in een bungalow in NL; ook een beetje vakantie!

Enjoy!

Xje Kim

Dyente

Lieve Marc en Debby,
Ik mis jullie, komen jullie gauw weer terug!?
Hebben jullie een fijne vakantie?
Ik ga morgen voor de eerste keer naar zwemles met mijn nieuwe Hello Kitty badpak.
Dikke kus en dikke knuffel van Dyente

Rhybe

opa Teun, ja Debby en oma Nel en Marc erbij?????
Sorry dat ik te laat ben? Dag Marc en Debby!
Marc en Debby,( Dikke knuffel aan het scherm, haha hij ging de laptop knuffelen)

Dyente

Lieve Marc en Debby,
Hebben jullie ook dieren gezien? en paarden?
en ijsberen?
Dikke knuffel van Dyente en van Rhybe een kus!

Peter en Jolanda

Hallo lieve luitjes,
heb eindelijk jullie weblog kunnen bekijken.
(je vader had de punt achter debby vergeten)
Wat geweldig wat jullie doen en meemaken en wat een mooie foto's.
Dit is echt de reis van je leven!!!
Houden jullie bij hoeveel kilometers jullie afleggen
(per bus, auto en voet)? Zal ongekend veel zijn.
Hier gaat alles gewoon z'n gangetje, goed dus.
Geniet van jullie belevenis en doe voorzichtig, wij genieten mee via de site.
Hartelijke groetjes van Peter en Jolanda en Kids.

ank

ja weer een berichtje van de starrenburglaan ,regen regen regen mijn pijpen zijn 40 cm. nat
het is zo nat vandaag dat muizen op de vlucht zijn, om een droog plekje te zoeken, moet nog een koptel. zoeken voor de laptop kan geen gaatje vinden om aan te sluiten zal wel iets verkeerd doen vandaag hard ik geen tijd morgen ga wel even verder kijken

maar genieten jullie maar lekker!van jullie vakantie
zijn er nog roddels ?

die mis ik een beetje !hi hi

groetjes van de hardwerkende (Schoon)moeder ank xxx